Na jednym z najbardziej znanych skrzyżowań ulicznych w Bombaju mali ludzie na światłach zamieniali spodnie z prostymi nogawkami na trójkątne sukienki.

W mieście, największym w Indiach, w zeszłym tygodniu zainstalowano 240 sygnalizacji dla pieszych, które zastąpiły postacie mężczyzn sylwetkami kobiet wzdłuż odcinka drogi w dzielnicy Dadar. Bombaj jest pierwszym miastem w kraju, w którym zainstalowano takie sygnały, a urzędnicy twierdzą, że inicjatywa ta jest wyrazem zaangażowania we wspieranie kobiet.

Rząd „zapewnia równość płci za pomocą prostego pomysłu – sygnały mają teraz również kobiety” – napisała Aaditya Thackeray, minister turystyki i środowiska stanu Maharasztra, którego stolicą jest Bombaj.

Ale krytycy nazwali to posunięcie powierzchownym dowodem, który niewiele pomoże w rozwiązaniu zakorzenionych problemów nierówności płci w Indiach. Podczas gdy kobiety zajmowały potężne stanowiska w kraju – Indira Gandhi została pierwszą kobietą premier Indii – przypadki głośnej przemocy wobec kobiet w miejscach publicznych sprawiły, że wiele osób niechętnie wychodziło z domu po zmroku bez opieki. Według statystyk rządowych przemoc domowa i napaść na tle seksualnym to najczęstsze przestępstwa wobec kobiet i dziewcząt.

Kobiety w Indiach również napotykają przeszkody w edukacji i zatrudnieniu. Według statystyk rządowych na 100 chłopców w kraju tylko 73 dziewczęta uczęszczają do szkół średnich. A kobiety pracują mniej płatnych godzin niż mężczyźni, ponosząc ciężar nieopłacanej pracy domowej.

„To gest, ale tandetny” powiedział Pooja Sastry, 32-letnia urbanistka z Bangalore. „Te figurki nie sprawiają, że czujemy się bezpieczniej na drodze”.

„To nic nie znaczy dla przeciętnej Hinduski lub robotnicy budowlanej przechodzącej przez jezdnię w związku z jej codzienną pracą najemną” – dodała. „Wskaźnik przestępczości nie spadnie. Przemoc w rodzinie nie spadnie ”.

Brutalny zbiorowy gwałt w autobusie w Delhi w 2012 roku wstrząsnął krajem, wywołując protesty i dyskusje na temat bezpieczeństwa kobiet w miastach. Doprowadziło to również do surowszych kar za przestępstwa przeciwko kobietom, w tym kary śmierci za gwałt.

Ale napaść na tle seksualnym, molestowanie i przemoc domowa nadal są trwałe. Kraj – który został uznany za najbardziej niebezpieczne miejsce dla kobiet, jeśli chodzi o przemoc seksualną i molestowanie, według ankiety przeprowadzonej przez Thomson Reuters Foundation z 2018 roku wśród 550 globalnych ekspertów – w tym roku zgłoszono 33 356 gwałtów i 89097 napaści na kobiety, statystyki rządowe.

Wprowadzenie nowych ikon drogowych w Indiach nastąpiło po podobnych decyzjach w innych krajach. Niemcy i Australia dodano sukienki na znakach przejść dla pieszych. Wiedeń zamienił swoje figury solowe na pary tej samej płci przed Konkursem Piosenki Eurowizji w 2015 roku i je zachował w oparciu o popularne zapotrzebowanie. W lutym w Genewie urzędnicy nie tylko zastąpili połowę znaków przejścia dla pieszych wizerunkami kobiet – w połączeniu spodni i sukienek – dodali także sylwetki kobiety w ciąży, starszej kobiety, kobieta z afro i dwie kobiety trzymające się za ręce.

W Australii, kiedy Melbourne w 2017 roku dodało do sygnalizacji świetlnej sylwetki kobiet, niektórzy mieszkańcy twierdził, że założenie, że postać w spodniach była mężczyzną, a postać w sukience była kobietą, było regresywne i heteronormatywne, CNN zgłosił.

Inne indyjskie miasta podjęły kroki, aby zwiększyć bezpieczeństwo podróżujących kobiet. Delhi, stolica, stworzyło transport publiczny darmowe dla kobiet W zeszłym roku program, o którym mówią urzędnicy, zwiększył liczbę jeźdźców i zwiększył ich poczucie bezpieczeństwa. „Więcej kobiet w tych miejscach stwarza bezpieczeństwo” – mówi Sneha Visakha, prawniczka.

Vijayshree Peddnekar, urbanista i współzałożyciel Urban Project, powiedziany na Twitterze, że zasugerowała ten pomysł Kiranowi Dighavkarowi, zastępcy komisarza.

Pani Dighavkar, która potwierdziła, że ​​pomysł wyszedł z organizacji urbanistycznej zatrudnionej przez jego urząd miejski, powiedział The Free Press Journal że postacie w sukienkach miały na celu uświadomienie ludziom ich nieświadomego uprzedzenia, które zakłada, że ​​mężczyźni są domyślnie.

„W subtelny sposób„ człowiek ”staje się reprezentacją wszystkiego wokół nas” – powiedział.

W odpowiedzi na krytykę, że instalacja świateł drogowych nie prowadzi wystarczająco daleko, aby poprawić bezpieczeństwo kobiet, pan Dighavkar powiedział w wywiadzie, że nie unieważniło to intencji stojących za sygnałami. ”

„To mały gest w kierunku równości płci i wzmocnienia pozycji kobiet” – powiedział. „To znak, jak myśli to miasto. Przedstawia charakter miasta ”.

Shilpa Phadke, socjolog i współautorka „Why Loiter? Kobiety i ryzyko na ulicach Bombaju ”, powiedział, że takie symbole, jeśli zostaną szeroko przyjęte, mogą odegrać cenną rolę we wzmacnianiu prawa kobiet do istnienia w przestrzeni publicznej, zwłaszcza późno w nocy.

„Jeśli masz kilka takich świateł w całym mieście, to wysyła podprogową wiadomość, że kobiety tam należą” – powiedziała.

Pani Sastry, urbanistka, powiedziała, że ​​ostatecznie ważniejsze są dobrze oświetlone ścieżki i latarnie uliczne niż ikony ruchu w sukienkach.

Pani Visakha, prawniczka, zgodziła się, że symbolika bez większych zmian nie ma znaczenia. Powiedziała, że ​​śmiała się ze zdjęć świateł drogowych, ponieważ wskazywały one na niezrozumienie prawdziwych potrzeb kobiet w miastach.

„W końcu mamy figurę na sygnalizacji świetlnej, więc teraz kobiety są równe mężczyznom” – powiedziała o wyczynie. „To takie protekcjonalne”.

„Jeśli miasta nadal będą wrogie”, dodała, „czy mam pogratulować komuś, że wskazał, że ja też należę do miasta?”

Karan Deep Singh przyczynił się do raportowania.