„To, co zawsze było, jest teraz przemyślane na nowo” – powiedział Noltemy, dodając, że opór wśród graczy i słuchaczy osłabł. „’Orkiestra tego nie zaakceptuje; publiczność tego nie zaakceptuje” — została całkowicie zdekonstruowana”.

Istnieją sposoby na zwiększenie szans, że dzisiejsi asystenci zostaną jutrzejszymi dyrektorami muzycznymi. Orkiestry mogłyby pogłębić swoje inwestycje w programy asystenckie, dodając stanowiska, aby poszerzyć pulę talentów zdobywających doświadczenie i ekspozycję. Powinno być większe zaangażowanie w przyznawanie asystentom miejsc w programach abonamentowych w ramach ich umów; jest to jedna z konieczności Covida, która może owocnie przeżyć pandemię.

Zespoły powinny zwracać uwagę na asystentów innych organizacji podczas zatrudniania na koncerty. To się czasem zdarza: Yue Bao, obecnie dyrygentka w Houston Symphony i znacząca obecność w streamingu tej orkiestry w ciągu ostatniego roku, zadebiutuje z Chicago Symphony na festiwalu w Ravinia tego lata.

Matías Tarnopolsky, dyrektor naczelny Philadelphia Orchestra, powiedział, że chciałby zobaczyć rodzaj programu konsorcjum, który mógłby rotować asystentów między kilkoma czołowymi instytucjami, dając im szersze doświadczenie. „Czy stypendium dyrygenckie może składać się z wielu zespołów”, powiedział Tarnopolski, „zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i na całym świecie, łącząc symfonię i nowy zespół muzyczny? Wtedy naprawdę poszerzasz wiedzę”.