Dieta norweskafot. Adobe Stock


Spis treści:

  1. Dieta norweska – jadłospis na 7 dni
  2. Zasady diety norweskiej
  3. Efekty diety norweskiej
  4. Skutki uboczne diety norweskiej
  5. Przeciwwskazania do diety norweskiej

Dzień 1.

I śniadanie 3 jajka, herbata lub słaba kawa
II śniadanie 3 jaja, grejpfrut, herbata lub słaba kawa
obiad 3 jaja, surówka warzywna bez sosów i oleju, kawa lub herbata i 1 kromka chleba

Dzień 2.

I śniadanie 1 lub 2 jajka, herbata lub słaba kawa
II śniadanie 1-2 jaja, grejpfrut, herbata lub kawa
obiad mięso wołowe gotowane, pomidor, seler naciowy, ogórki i inne warzywa, kawa lub herbata

Dzień 3.

I śniadanie 1 lub 2 jajka, herbata lub słaba kawa
II śniadanie 1-2 jaja, gotowany szpinak z łyżką jogurtu
obiad 2 kotlety z kurczaka lub jagnięciny, seler naciowy, pomidor, ogórki i inne warzywa, herbata lub kawa

Dzień 4.

I śniadanie 1 lub 2 jajka, herbata lub słaba kawa
II śniadanie surówka z warzyw, grapefruit, kawa lub herbata
obiad 1-2 jaja, ser biały, gotowany szpinak, kromka chleba

Dzień 5.

I śniadanie 1 lub 2 jajka, herbata lub słaba kawa
II śniadanie jaja, szpinak, kawa lub herbata
obiad ryba, surówka, kromka chleba, kawa lub herbata

Dzień 6.

I śniadanie 1 lub 2 jajka, herbata lub słaba kawa
II śniadanie sałatka z owoców, herbata lub kawa
obiad wołowina, seler naciowy, pomidor, ogórki kiszone, kawa lub herbata

Dzień 7.

I śniadanie 1 lub 2 jajka, herbata lub słaba kawa
II śniadanie zimne mięso z kurczaka lub indyka, pomidor, grejpfrut
obiad zupa jarzynowa, mięso drobiowe, pomidor, gotowana kapusta, seler naciowy, grejpfrut, kawa lub herbata
  • Dieta norweska, to dieta niskokaloryczna i niskowęglowodanowa. Przyczynia się do przyspieszenia przemiany materii (na skutek przemian chemicznych zachodzących w organizmie), zminimalizowania odczuwania głodu i oraz utraty masy ciała.
  • Dieta norweska może trwać tylko (!) 14 dni. W żadnym wypadku nie wydłużaj diety norweskiej – 14 dni to 14 dni. Przedłużanie może być niebezpieczne dla twojego zdrowia.
  • Dieta norweska polega na jedzeniu w głównej mierze gotowanych jajek i grejpfrutów. Jajka mogą być ugotowane na miękko lub twardo. Należy również włączać do diety: gotowane mięso i drób, surówki (z selerem naciowym, marchwią, pomidorami, szpinakiem, ogórkiem) oraz chleb razowy.
  • Dzienne menu w diecie norweskiej składa się tylko z 3  posiłków: dietetycznego śniadania, dietetycznego drugiego śniadania i dietetycznego obiadu. W czasie trwania diety nie spożywa się kolacji.
  • Dietę można przeprowadzać maksymalnie raz w roku – jadłospis jest bardzo monotonny, dlatego po diecie prawie na pewno wystąpią niedobory witamin i minerałów.
  • Pij niegazowana wodę mineralną, herbatki ziołowe i słabą kawę. Pamiętaj – musisz wypijać przynajmniej 2 litry płynów dziennie.
  • W czasie stosowanie diety norweskiej należy zrezygnować z aktywności fizycznej. Dieta jest obciążająca dla organizmu, a każdy dodatkowy wysiłek może okazać się niebezpieczny.

Produkty zakazane na diecie norweskiej

  • sól,
  • masło,
  • śmietana,
  • olej.

Ściśle przestrzegając restrykcyjnych zasad, można schudnąć 10 kg w 14 dni. Kiedy przerwiesz dietę, nie możesz jej ponownie rozpoczynać, ponieważ to zbyt duże obciążenie dla organizmu.

Warto wiedzieć, że dieta norweska jest bardzo niskokaloryczna. Przyjmujesz 600-800 kcal, co powoduje, że chudniesz, ale tracisz głównie wodę i beztłuszczową masę ciała, czyli mięśnie.

Podejmując się jakiejkolwiek diety musisz mieć świadomość tego, że zdrowe chudnięcie to utrata 0,5 – 1 kg masy tłuszczowej tygodniowo.




Dieta norweska jest dietą niedoborową w witaminy i składniki mineralne. Podczas jej stosowania dodatkowo zadbaj, by w twojej diecie nie zabrakło wapnia i żelaza. Porozmawiaj z lekarzem o czasowym wprowadzeniu odpowiednich suplementów diety.

W czasie trwania diety może brakować ci energii, mogą pojawić się problemy z koncentracją, nerwowość i drażliwość, zmęczenie, a nawet – omdlenia.


Dlatego tak, jak w przypadku pozostałych diet, które zapewniają bardzo szybki spadek masy ciała, w przypadku diety norweskiej utracone kilogramy mogę powrócić w postaci efektu jo-jo.

Często pojawiają się również problemy z cerą, włosami i paznokciami.

Ponadto – ponieważ dieta opiera się na jajkach – może spowodować wzrost poziomu cholesterolu we krwi.

Dieta norweska przeznaczona jest wyłącznie dla osób zdrowych. Bezwzględnie powinny unikać jej:

  • osoby cierpiące na choroby nerek,
  • osoby cierpiące na choroby układu krążenia,
  • osoby cierpiące na choroby układu pokarmowego,
  • osoby cierpiące na insulinooporność oraz cukrzycę typu 2,
  • dzieci i młodzież,
  • kobiety w ciąży i karmiące piersią.

Treść artykułu pierwotnie opublikowana 15.03.2013.

Więcej o diecie norweskiej:
Musisz to wiedzieć zanim zastosujesz dietę norweskąIle kalorii spożywać na diecie redukcyjnej?