Na bardzo różne sposoby, dwa nowe projekty baletowe, oba, które w tym miesiącu zostaną wydane online przez Joyce Theatre, pozwalają tancerzom być autentycznymi. W transmisji na żywo 10 czerwca Ballez, która w tym roku kończy 10 lat, zaprezentuje „Giselle of Loneliness”, radykalną nową wizję klasycznego baletu romantycznego „Giselle”. Natomiast krótkometrażowy film Pierce’a „Animals and Angels” z udziałem tancerzy Cortney Taylor Key i Audrey Malek w duecie on pointe, będzie miał swoją premierę 21 czerwca.

39-letnia artystka tańca i badaczka, Alyah Baker, w ramach wciąż rozwijającego się projektu, odkrywa swój artystyczny rodowód jako queerowa czarna kobieta w balecie. Do swojej ostatniej pracy magisterskiej na Duke University „Quare Dance” zebrała trzech tancerzy (na Zoom), którzy podzielają jej skrzyżowanie tożsamości: Malek, członek Washington Ballet Studio Company; Key, niezależny artysta z Nowego Jorku; oraz Kiara Felder, tancerka Les Grands Ballets Canadiens de Montreal.

„Zawsze bycie jedyną osobą jest rzeczą, której wiele doświadczyłem”, powiedział Baker, „albo jedyną czarną kobietą, albo jedyną czarną tancerką, albo jedyną queerową tancerką lub queerową kobietą w pewnych kręgach”. Dodała, że ​​jej badania były naprawdę motywowane: Wiem, że nie jestem jedyna.

Historyk tańca Clare Croft, redaktorka książki „Queer Dance: Meanings and Makings”, zauważa, że ​​ponieważ trening baletowy zaczyna się tak wcześnie dla kobiet, posiadanie różnych wzorów do naśladowania jest niezbędne. „Patrzenie na starsze dziewczyny jest tak trudne do zrozumienia, co to znaczy dorastać jako kobieta w balecie” – powiedział Croft. „Tak więc posiadanie ludzi, którzy są lesbijkami lub queer kobietami, jest wykładniczo ważniejsze”.

W trakcie swojej kariery 32-letnia Pierce, która tańczyła dla New York City Ballet i Miami City Ballet, rzadko spotykała inne tancerki baletowe. Więc jesienią ubiegłego roku, kiedy zobaczyła artykuł w magazynie Pointe o queerowych kobietach w balecie, natychmiast skontaktowała się z jedną z prezentowanych tancerek, Lauren Flower, byłą członkinią Boston Ballet i założycielką bloga Queer Women Dancers. Wspólnie dotarli do innych, którzy mieli podobne doświadczenia i zorganizowali coś, co Flower nazywa „wielkim queerowym Zoomem”.