Meena Harris, prawniczka i były dyrektor ds. Technicznych, robiła koszulki z napisami jako dodatkową pracę. Jej najsłynniejsza była po prostu „Fenomenalna kobieta”. (Być może widziałeś to na Instagramie, noszone przez takie gwiazdy, jak Serena Williams, Lizzo, Ciara, Viola Davis, Laverne Cox i Eva Longoria.)

Robiła też czapki dla „Fenomenalnej Matki” i bluzy dla „Fenomenalnego Wyborcy”. Wszyscy pomagali różnym organizacjom charytatywnym.

Jednak latem masowych protestów przeciwko rasizmowi i niesprawiedliwości strój pani Harris nabrał nowego odbicia. Naomi Campbell miała na sobie „fenomenalnie czarną” koszulkę na ekskluzywne wydarzenie modowe w lipcu. Regina King przyjęła we wrześniu nagrodę Emmy dla swojej głównej aktorki w koszulce pani Harris, z ilustracją Breonny Taylor i napisem „Say Her Name”.

Pasja pani Harris stała się jej pracą na pełny etat; zrezygnowała z roli szefa strategii i przywództwa w firmie Uber, aby prowadzić własną firmę o nazwie Phenomenal. Podjęła również inną imprezę poboczną – taką, która przyniosła jej większą widoczność niż jakakolwiek prestiżowa praca, która miała miejsce wcześniej: zastępczyni kampanii dla swojej ciotki, Kamali Harris, obecnie wiceprzewodniczącej elekt.

W tamtym czasie pani Harris, lat 36, dała jasno do zrozumienia, że ​​jej marka odzieżowa „nie jest czymś, czego chcę używać do promowania kandydatury członka rodziny”. W wywiadzie telefonicznym dodała: „Jest wielu fajnych ludzi w mojej rodzinie, którzy robią fajne rzeczy. I to jest moja sprawa. Robię swoje. ”

Ale jej związek z wiceprzewodniczącą elektem jest faktem, którego nie można oddzielić od jej historii ani historii jej firmy.

Jako surogatka pani Harris zaoferowała wgląd w swoją rodzinę w tradycyjny sposób (przedstawiając ciotkę w wideo na Narodowej Konwencji Demokratów) i bardziej nowatorski (w prawyborach broniła rejestru sądowego swojej ciotki przed postępowcami, którzy dyskredytują ją jako „policjantkę” w serii opowiadań na Instagramie).

Sprzedała również kilka bluz związanych z Kamalą, w tym jedną z napisem „MVP” dla pani wiceprezes; jeden z napisem „Mówię”, odnoszący się do zapamiętanego momentu z debaty wiceprezydenckiej; a trzecia z imionami Sojourner (Prawda), Harriet (Tubman), Shirley (Chisholm) i Barbara (Jordan) ułożona nad Kamala, wydana w Współpraca z Win With Black Women.

Jednak umieszczenie sloganu kampanii, takiego jak „Kamala dla ludzi”, na koszuli byłoby zbyt wyraźne, powiedziała pani Harris, przekraczając granicę, którą nakreśliła, aby chronić swoją markę i budować własną tożsamość.

„Patrzę na nią jak na kolejną postać w historii i kogoś, kogo należy uczcić” – powiedziała o swojej cioci – na przykład w świątecznej bluzie z napisem „Pokładaj sale z inteligentnymi, silnymi kobietami, Kamala-la-la-la-la -la-la ”.

Nazwa firmy pani Harris pochodzi od Mayi Angelou wiersz, opublikowany w 1978 roku: „Jestem kobietą / Fenomenalnie. / Fenomenalna kobieta, / To ja. ”

Po raz pierwszy sprzedana podczas Miesiąca Historii Kobiet w marcu 2017 r. Koszula „Fenomenalna Kobieta” miała przypominać ludziom, że pani Angelou „przyszła przed nami i to kobiety takie jak ona” – powiedziała pani Harris – „umożliwiły Marsz kobiet wydarzył się w ogromnym stopniu ”.

Planowała podzielić zyski z koszulki między siedem organizacji kobiecych. „Myślałam, że sprzedamy kilkaset koszul, jeśli będę miała wystarczająco dużo przyjaciół i rodziny na utrzymanie” – powiedziała. Ale w dniu premiery sprzedała ponad 2000, powiedziała. (Został stworzony online przez przyjaciół, w tym Issa Rae, która była koleżanką z college’u i America Ferrera.)

W tamtym czasie pani Harris nie wiedziała dokładnie, co zrobić z entuzjazmem, powiedziała: „Jak mamy to kontynuować? O czym gadamy? Co my robimy? Jaka jest nasza wiadomość? ” Dlatego wyznaczyła sobie misję: podnoszenie świadomości na temat problemów dotykających niedostatecznie reprezentowane społeczności.

Breonna Taylor koszulawydany w sierpniu, zalane media społecznościowe, ponownie wspierane przez stado celebrytów. Z przodu czarna koszulka z różowym napisem „Aresztować policjantów, którzy zabili Breonnę Taylor” (pani King miała na sobie do tyłu na wirtualnej Emmy). Zyski z koszuli 45 dolarów przyniosły fundacji Breonna Taylor. (Według pani Harris, w zależności od sprzedaży, inne fenomenalne produkty mogą wzrosnąć od 5000 do 150000 USD dla organizacji non-profit).

Nieuchronnie prosta firma produkująca koszulki stała się przedsięwzięciem wielofunkcyjnym, z ramieniem treści, Fenomenalne media (do publikowania artykułów i wydawania całostronicowe reklamy prasowe) oraz agencja kreatywna, Phenomenal Productions (który będzie tworzyć filmy, produkty i inne treści dla klientów zgodnych ideologicznie). 19 stycznia pani Harris opublikuje swoją drugą książkę dla dzieci „Ambitious Girl”. Następnego dnia jedna z bohaterek jej pierwszej książki dla dzieci, „Kamala and Maya’s Big Idea”, o dwóch siostrach podejmujących się wspólnego projektu, złoży przysięgę na drugie najwyższe stanowisko w kraju.

Kamala i Maya wychowywali się przede wszystkim przez ich matkę, naukowca i aktywistkę Shyamala Gopalana.

Kiedy Maya miała 17 lat, miała Meenę. Wychowywała córkę z pomocą matki i siostry, zdobywając stopnie naukowe i budując karierę prawniczą i postępową politykę. Maya pracowała między innymi jako dziekan wydziału prawa, dyrektor wykonawczy ACLU w Północnej Kalifornii, doradca Hillary Clinton i przewodnicząca kampanii jej siostry. Od 1998 roku jest żoną Tony’ego Westa, który był zastępcą prokuratora generalnego w administracji Obamy, a obecnie jest głównym prawnikiem firmy Uber.

Młoda Meena Harris, otoczona przez prawników, nie została popchnięta w stronę prawa. Jej pierwsza praca, po ukończeniu Uniwersytetu Stanforda w 2006 roku, była menadżerem ds. Działań społecznościowych na Facebooku – tak jak rozwijała się ona dla ogółu społeczeństwa i nie była już dostępna tylko dla studentów.

Pani Harris przyłączyła się również do kampanii Obamy w 2008 roku, w organizowaniu głosowań dla młodzieży i zbieraniu funduszy na szczeblu lokalnym. Ale w końcu zdecydowała się rozpocząć studia prawnicze, jakby to była „ścieżka najmniejszego oporu” – powiedziała.

W 2014 roku, dwa lata po ukończeniu Harvard Law School, pani Harris pracowała jako prawniczka ds. Cyberbezpieczeństwa i prywatności danych w Waszyngtonie, kiedy wpadła na swój pierwszy „zabawny, prowokacyjny” pomysł na koszulkę, powiedziany. Zainspirowany wczesnym Markiem Zuckerbergiem wizytówka z napisem „Jestem dyrektorem generalnym, suko”, na jej koszulce było napisane „Jestem przedsiębiorcą, suko”. (To były lata „szczupłego”).

Do 2015 roku Tyra Banks miała na sobie koszulkę na scenie podczas wywiadów prasowych. Pani Harris – która zawsze identyfikowała się jako osoba kreatywna z „skłonnościami do przedsiębiorczości” – powiedziała – po raz pierwszy poczuła się jak przedsiębiorca.

T-shirty nie są nową formą ekspresji wartości lub protestu. Ale niepokoje podczas administracji Trumpa – i stały wzrost zarówno politycznej ekspresji, jak i pozowania w mediach społecznościowych – zainspirowały świetny numer z im. Kubki, body, obroże dla zwierząt, etui na telefony i saszetki.

We wrześniu 2019 roku założyły siostry Kate i Lisa Sokolov Dobra społeczne, butik internetowy z odzieżą dla aktywistów. Cała ich sprzedaż obejmuje darowizny – średnio 25 procent wpływów, powiedzieli założyciele – na rzecz różnych powiązanych organizacji non-profit. Phenomenal była jedną z pierwszych marek sprzedanych na ich stronie.

Założyciele postrzegają towary jako „katalizator i punkt wejścia do zmian” – powiedziała Kate Sokolov – „sposób, aby ludzie zaczęli mówić i dalej rozmawiać o problemach”.

To ta część „mów dalej”, którą ostatnio rozważała pani Harris.

„Myślę, że w przyszłym roku będzie to dla nas duże pytanie. Kiedy nie mamy ciągłego dramatu i ataków, które wychodzą ze strony administracji, jak możemy utrzymać ludzi zaangażowanych w znaczący sposób? ” powiedziała. „Nie tylko ludzie, którzy wykonywali tę pracę i będą ją kontynuować i robią to dosłownie przez cały dzień każdego dnia. Ale zwykli ludzie ”.

Przekazywanie poważnych wiadomości za pośrednictwem medium takiego jak odzież jest trudne. Ton jest najważniejszy. Nuance można zgubić. Na koszulce jest tylko tyle miejsca.

„Tylko dlatego, że spodobało się to grupie ludzi, nie oznacza, że ​​powinieneś założyć go na T-shirt i sprzedać” – powiedziała pani Harris o pomysłach, o których wiedziała, że ​​będą popularne, ale niechlujne.

Nie wszystko sprzedawane przez Phenomenal ma przesłanie dotyczące sprawiedliwości społecznej. Odnosząc się do kultury pracy w domu, pani Harris wypuściła w 2020 roku bluzy z napisem „Czy każdy może wyciszyć, proszę?” Sprzedawała także elementy bez fraz, jak jednoczęściowy kostium kąpielowy z nadrukiem twarzy Soni Sotomayor. Dochody z tych bardziej ogólnych przedmiotów są przekazywane na rzecz organizacji non-profit, a nie na konkretny cel lub organizację.

Jedną z tych organizacji non-profit jest Essie Justice Group, organizacja zrzeszająca kobiety z bliskimi uwięzionymi. Gina Clayton-Johnson, założycielka i dyrektor wykonawczy grupy, powiedziała, że ​​współpraca z Phenomenal zmniejszyła część przytłaczającej presji związanej z pozyskiwaniem funduszy.

„Mój zespół musi pisać politykę, prowadzić kręgi lecznicze i organizować zewnętrzne więzienia i więzienia. Nie muszą ustawiać krzeseł podczas zbiórki pieniędzy ani wkładać uroczych cekinów do kopert ”- powiedziała pani Clayton-Johnson.

Podczas rozmowy telefonicznej w sierpniu, dzień po debiucie na Narodowym Konwencie Demokratów, pani Harris opisała się jako szczęśliwa, ale „biegająca na oparach”. Tę noc spędziła „pijąc wino w futrzanym szlafroku”, oglądając filmy i przemówienia, powiedziała.

Podczas rozmowy kilka miesięcy później wybory dobiegły końca, ale zbliżały się święta, a partner pani Harris, Nikolas Ajagu, który pracuje jako dyrektor wykonawczy na Facebooku, właśnie powiedział jej, że listy do Świętego Mikołaja od ich dwóch córek (w wieku 2 i 4) zaginął. Na kanapie leżał stos prania, aw domu panował „bałagan” – powiedziała, używając przekleństwa.

Dzięki swojej pracy z Phenomenal, pani Harris miała już wielu zwolenników, zanim jej ciotka została w sierpniu towarzyszką Joe Bidena. Ale od tego miesiąca zaczęła masowo zdobywać obserwujących na Twitterze i Instagramie.

W związku z tym spotkała się z większą krytyką, trollowaniem i ogólną analizą działań związanych z jej rodziną. Jednym z powtarzających się tematów jest Prop 22, kalifornijski akt wyborczy zatwierdzony przez wyborców w listopadzie, umożliwiający firmom takim jak Uber dalsze klasyfikowanie kierowców jako niezależnych wykonawców, a nie pracowników.

Ojczym pani Harris jest czołowym prawnikiem w firmie Uber, która wydała miliony na próbę przekroczenia progu. (Jej ciocia stanowczo przeciwny it.) Pani Harris również została wciągnięta do walki z powodu jej poprzedniej pracy w Uber. W listopadzie – po wyborach – zdecydowała się na to wyjaśnij to że głosowała przeciwko Prop 22.

„Myślę, że to bardzo prosta rzecz” – powiedziała. „Jestem bardzo szczęśliwy, że jestem w rodzinie wielu ludzi sukcesu, którzy robią wiele różnych rzeczy. Wokół tego jest interesująca dynamika, ale jestem swoją osobą z własnymi poglądami, własną platformą i własnymi aspiracjami.

„Jasne, możesz być ciekawy czyichś relacji z rodziną lub tego, jak wygląda ich komunikacja w tych sprawach” – powiedziała. Ale jednocześnie zauważyła: „Nie jestem wybranym urzędnikiem. Nie jestem formalnie odpowiedzialny jako urzędnik państwowy i myślę, że czasami ludzie traktują cię w ten sposób, jeśli masz profil publiczny. ” (Później dodała: „Dziwnie jest mówić o sobie jako o profilu publicznym”).

Kiedy w czerwcu opowiadała o swojej decyzji odejścia z Ubera, pani Harris użyła zwrotów takich jak „zerwanie” i „wyzwolenie się”. Od lat czuła się, jakby była na „bieżni sprawdzania prestiżowych skrzynek” – elitarnej szkole, dyplomie prawniczym, karierze na wysokim poziomie technicznym, bieżni napędzanej ambicjami jej imigranckiej rodziny z pierwszego pokolenia.

Mimo to ambicja ta była dość ograniczona do świata prawa i aktywizmu, „które oczywiście są podstawą tego, kim jestem i jak wszystko postrzegam” – powiedziała.

„Nikt z mojej rodziny, poza mną, nie ma w swoim ciele kość biznesową. W ogóle nie byłam na to narażona ”- powiedziała pani Harris. (Jej ojczym podjął pracę w świecie korporacji dopiero w 2014 roku). Idea przedsiębiorczości? „To było po prostu zupełnie obce”.

Teraz jest na nowej bieżni. „Po prostu tak naprawdę nie znałam ścieżki prowadzącej do tego celu” – powiedziała.