TOKIO – Z zewnątrz Yuko Takeuchi wydawała się mieć złote życie. Trzykrotnie zdobyła główną nagrodę aktorską w Japonii i niedawno urodziła drugie dziecko. Wdzięczna piękność, pojawiła się w zeszłorocznym przeboju kasowym i reklamach topu ramen Marka.

Pani Takeuchi, lat 40, zmarła pod koniec zeszłego miesiąca, najwyraźniej w samobójstwie. Nikt nie może w pełni wiedzieć, jakie prywatne męki mogły czaić się pod powierzchnią, ale w japońskim społeczeństwie ceniącym „gaman” – wytrzymałość lub samozaparcie – wielu odczuwa presję, by ukryć swoje osobiste zmagania. Ten ciężar ciąży na celebrytach, których sukces zawodowy zależy od zaprojektowania ideału doskonałego.

Pani Takeuchi to najnowsza z serii japońskich gwiazd filmowych i telewizyjnych, które odebrały sobie życie w tym roku. Jej śmierć nastąpiła niecałe dwa tygodnie po samobójstwie innej aktorki, Sei Ashina, 36 i dwa miesiące później Haruma Miura30-latek, popularny aktor telewizyjny, został znaleziony martwy w swoim domu, zostawiając list samobójczy.

Na początku tego roku Hana Kimura, zawodowa zapaśniczka i gwiazda reality show „Terrace House”, odebrała sobie życie po nieustannym prześladowaniu w mediach społecznościowych. Poza panią Kimura żadna z innych celebrytów, która zginęła w wyniku samobójstwa, nie wykazała żadnych publicznych oznak niepokoju emocjonalnego.

Ich śmierć odbiła się echem niepokojącego wzrostu liczby samobójstw wśród ogółu społeczeństwa Japonii podczas pandemii koronawirusa, po dekadzie ciężko wypracowanego spadku w porównaniu z jednymi z najwyższych na świecie. Władze poinformowały o prawie 16-procentowym wzroście liczby samobójstw w sierpniu w porównaniu z rokiem poprzednim, przy czym liczba ta wzrosła o 74 procent wśród nastoletnich dziewcząt i kobiet w wieku 20 i 30 lat.

„Jako społeczeństwo czujemy, że nie możemy pokazać naszych słabości, że musimy to wszystko trzymać” – powiedział Yasuyuki Shimizu, dyrektor Japan Suicide Countermeasures Promotion Center. „Nie chodzi tylko o to, że ludzie czują, że nie mogą udać się do doradcy lub terapeuty, ale wielu czuje, że nie może nawet pokazać swoich słabości osobom, z którymi są blisko”.

Powody każdego indywidualnego samobójstwa są złożone. I wiele szczepów odczuwanych przez Japończyków jest uniwersalnych: oni, podobnie jak wielu innych, odczuwają bezwzględne wymagania mediów społecznościowych, w których ludzie czują, że muszą kultywować narrację o wiecznym sukcesie i szczęściu.

„To z pewnością może być przyczyną popadnięcia w depresję”, jeśli twoja rzeczywistość nie pasuje do czyjegoś wyselekcjonowanego portretu, powiedział pan Shimizu.

Nawet z dala od mediów społecznościowych Japończycy mają tendencję do prezentowania pozytywnego publicznego frontu. Istnieje ścisły podział na „uchi” (dom lub wnętrze) i „soto” (na zewnątrz), przy czym emocje – szczególnie te chaotyczne – ograniczone są do sfery prywatnej.

Ludzie czują również, że muszą przestrzegać zasad i nie wyróżniać się w sposób, który mógłby zostać odebrany jako obciążenie innych.

Podczas pandemii ta tendencja społeczna faktycznie pomogła krajowi uniknąć gwałtownego wzrostu liczby przypadków i zgonów, ponieważ opinia publiczna postępowała zgodnie z sugestiami dotyczącymi noszenia masek, unikania zatłoczonych miejsc w pomieszczeniach oraz przestrzegania zasad higieny i dystansu społecznego bez narzucania ścisłej blokady.

„Więc w tym sensie niezbyt dobra jakość była zaletą” – powiedział Toshihiko Matsumoto, dyrektor centrum narkomanii w Narodowe Centrum Neurologii i Psychiatrii w Instytucie Zdrowia Psychicznego. „Jednak oznacza to również, że jeśli chodzi o zdrowie psychiczne, ludzie nie chcą szukać pomocy i wyróżniać się z tłumu”.

Jednak pomoc jest dokładnie tym, czego wiele osób potrzebowało podczas pandemii: niektórzy stracili pracę lub doświadczyli drastycznych zmian w pracy, podczas gdy wielu innym nie udało się spędzić czasu z przyjaciółmi lub zostali odcięci od odwiedzania dalszej rodziny.

Szczególnie kobiety są narażone na stresujące sytuacje. W okresie, gdy szkoły były zamknięte, a wielu pracowników pracowało w domu, rodziny stłoczono razem w małych domach.

Podczas gdy niektórzy mężczyźni, którzy nagle spędzili więcej czasu w domu, zajęli się pracami domowymi i opieką nad dziećmi, inni nadal pozostawiają większość tego swoim żonom. „W domu są kobiety, których mężowie pracują w domu, a to może być bardzo duszne dla kobiet” – mówi dr Matsumoto.

W latach dziewięćdziesiątych, po niszczycielskiej recesji gospodarczej, która spowodowała setki tysięcy zwolnień, liczba samobójstw w Japonii zaczęła gwałtownie rosnąć, ponieważ głównie mężczyźni w średnim wieku ratowali życie ze wstydu i stresu związanego z nagłym bezrobociem.

Teraz narastają napięcia w przypadku kobiet, z których coraz większa liczba żongluje pracą i życiem domowym. Stres może przekładać się na więcej samobójstw wśród kobiet, powiedział Junko Kitanaka, antropolog medyczny z Keio University.

W przypadku celebrytów normalna presja społeczna może zostać spotęgowana oczekiwaniami milionów fanów.

I w przeciwieństwie do Stanów Zjednoczonych, gdzie celebryci mówią teraz bardziej otwarcie o szukaniu pomocy psychologicznej, takie zachowanie jest w dużej mierze tabu w Japonii, w której wolniej rozwijały się usługi zdrowia psychicznego, pomimo pewnej poprawy.

„Jeśli jesteś osobą w centrum uwagi i media dowiedzą się, że otrzymujesz wsparcie w zakresie zdrowia psychicznego, będzie to źle wpływać na ciebie i twoją karierę” – powiedział Tamaki Tsuda, producent telewizyjny. „Jeśli raz wyjdziesz z domu na chorobę psychiczną, ten obraz zostanie na zawsze przypięty do Twojej marki. A kiedy tak się stanie, będzie pojawiać się coraz mniej ofert pracy ”.

Pandemia była szczególnie trudna dla osób z branży rozrywkowej, ponieważ produkcja telewizyjna i filmowa została zawieszona lub zmieniona z powodu protokołów ochrony przed wirusami.

„Ludzie z branży rozrywkowej stracili swoje koncerty w jednej chwili, gdy uderzył koronawirus, więc był to ekstremalny cios” – powiedziała pani Tsuda. „Wielu z tych aktorów otrzymało puste harmonogramy w ciągu ostatnich kilku miesięcy od swoich firm zarządzających”.

Nawet chwilowa przerwa w pracy może podsycać niepewność co do utraty nowych artystów wykonawców czekających na wybicie jako najnowsze gwiazdy.

„Niestety przy japońskiej mentalności mamy tendencję do obwiniania siebie” – powiedział Hiromichi Shizume, inny producent telewizyjny. Artyści myślą: „Może nie zostanę zatrudniony, ponieważ nie jestem wystarczająco dobry”.

Mimo to publiczna sympatia może być ograniczona, a gwiazdy szybko skrytykowały wszelkie zachowania, które fani uznają za niewystarczająco wdzięczne za ich celebrytę. Nawet po śmierci pani Takeuchi, wielokrotnie nagradzana aktorka, była skazana na potępienie, w tym odwołania do jej bogactwa i komfortu materialnego.

„Jak zwykle do niedawna wszystko było w porządku” jedna osoba napisała na Twitterze. „Czy popełniłbyś samobójstwo pozostawiając dwoje dzieci? Taka nieodpowiedzialna osoba nie może być wielką aktorką. To nawet nie tak, że miała problemy finansowe lub przewlekłą chorobę ”.

„Czynsz za mieszkanie Yuko Takeuchiego kosztował 1,85 miliona jenów”, czyli około 17 600 dolarów, inne opublikowane. „Czy to oznacza, że ​​pieniądze nie mogą nas uszczęśliwić?”

Na konferencji prasowej dzień po jej śmierci Katsunobu Kato, sekretarz gabinetu premiera Yoshihide Suga, powiedział, że obawia się, że doniesienia o samobójstwach celebrytów mogą skłonić innych do odebrania im życia.

„Aby ludzie nie czuli się odizolowani od własnych zmartwień, musimy współpracować, aby zbudować społeczeństwo, w którym możemy serdecznie wspierać i czuwać nad sobą nawzajem” – powiedział.

Eksperci od samobójstw powiedzieli, że obawiają się niejasnych obietnic rządu.

„Mówią, że powinniśmy stworzyć społeczeństwo, w którym nikt nie czuje się samotny” – powiedziała Michiko Ueda, profesor nauk politycznych na Uniwersytecie Waseda w Tokio, która badała samobójstwa. „Ale jak to jest typowe dla każdego planu rządu Japonii, nie ma konkretnego planu”. Dodała: „Nie możemy zmienić społeczeństwa w jeden dzień”.