Sądy niższej instancji zgodziły się z tą oceną.

W 2019 roku sędzia Gray H. Miller z Federalnego Sądu Okręgowego w Houston orzekł, że skoro kobiety mogą teraz służyć w walce, wymóg rejestracji tylko dla mężczyzn nie jest już uzasadniony. Jednomyślny panel składający się z trzech sędziów Sądu Apelacyjnego Stanów Zjednoczonych dla Piątego Okręgu w Nowym Orleanie zgodził się, że „faktyczna podstawa decyzji kontrolującego Sądu Najwyższego uległa zmianie”. Ale stwierdził, że tylko Sąd Najwyższy może unieważnić swój własny precedens.

Administracja Trumpa broniła różnych wymogów rejestracyjnych w sądzie apelacyjnym. Administracja Bidena zaapelowała do Sądu Najwyższego o nierozpatrywanie sprawy, National Coalition for Men v. Selective Service System, nr 20-928, ale nie bronił konstytucyjności prawa. Zamiast tego poprosił sędziów o danie Kongresowi więcej czasu na rozważenie sprawy.

W zeszłym roku komisja Kongresu stwierdziła, że ​​rozszerzenie wymogu rejestracji na kobiety jest „koniecznym – i spóźnionym – krokiem”, który „sygnalizuje, że zarówno mężczyźni, jak i kobiety są doceniani za swój wkład w obronę narodu”. To odzwierciedlało zalecenia przywódców wojskowych. Ale Kongres, który od dawna bada tę kwestię, jeszcze nie podjął działań.

Mężczyznom, którzy się nie zarejestrują, grozi surowe kary, w tym postępowanie karne, odmowa przyznania kredytów studenckich i pozbawienie obywatelstwa. Osiem stanów nie pozwala mężczyznom zapisywać się na uniwersytety publiczne, jeśli się nie zarejestrują.

Rząd nie powołał nikogo od wojny w Wietnamie i nie ma powodu sądzić, że to się zmieni. Zawodnicy stwierdzili, że to powód, dla którego sąd podjął działania teraz, zanim pojawi się kryzys.

„Jeżeli sąd uzna wymóg rejestracji tylko dla mężczyzn za niekonstytucyjny”, napisano w ich opinii, „Kongres ma znaczną swobodę w decydowaniu o tym, jak zareagować. Może to wymagać zarejestrowania się przez wszystkich w wieku od 18 do 26 lat, niezależnie od płci; może całkowicie znieść wymóg rejestracji; lub może przyjąć zupełnie nowe podejście, takie jak zastąpienie „wymagania rejestracji” bardziej ekspansywnym wymogiem usługi krajowej.

Grupa emerytowanych oficerów wojskowych wraz z Centrum Gotowości Wojskowej wezwała sąd do odmowy rewizji, twierdząc, że precedens z 1981 r. jest słuszny.