Seul, Korea Południowa – Godzinę przed świtem Kang Hye-jeong płynęła już na swojej mobilnej lodówce zasilanej bateriami, energicznie poruszając się po uliczkach w Cheongdam-dong, dzielnicy południowego Seulu.

Zaparkowała lodówkę i biegła między mieszkaniami i budynkami biurowymi, od drzwi do drzwi, od biurka do biurka, z łatwością wpisując kody wejściowe do budynków, jakby była innym członkiem rodziny lub kolegą.

Ale dla swoich lojalnych klientów pani Kang jest po prostu znana jako „yakult ajumma”.

Ubrane w beżowe mundury, szybkie z uśmiechem i pozdrowieniami, yakult ajummas od dziesięcioleci jest stałym elementem Korei Południowej. Sprzedają yakult – słodki, pitny jogurt wynaleziony w Japonii w latach trzydziestych XX wieku – z wózków chłodniczych. W wielu koreańskich społecznościach ewoluowały od sprzedawczyń od drzwi do drzwi do zastępczych matek, córek i ciotek.

Ajumma to koreańskie słowo często używane z czułością na określenie kobiet w średnim wieku z dziećmi.

„Dostarczam jogurt, ale też radość i energię” – mówi 47-letnia pani Kang, yakult ajumma od 2012 roku, która na pamięć zna zamówienia swoich klientów. „Ludzie, zwłaszcza osoby starsze, dobrze się czują, widząc pogodną i pracowitą kobietę, a niektórzy z nich w końcu zaczynają kupować ode mnie”.

Pani Kang została zatrzymana przez sąsiada, który kupił jogurt, ale dał jej też trochę swojego ciasta ryżowego. Stary woźny przywitał ją ciepło i w chłodny poranek podał filiżankę kawy.

„Zawsze jest na czas, z uśmiechem i pozdrowieniami” – powiedział Lee Hae-sook, właściciel sklepu z winami. „Kupuję od niej jogurt, a ona pomaga mi dobrze zacząć dzień. To oferta korzystna dla nas obu ”.

Yakult ajummas mają w Korei długą historię.

We wczesnych latach siedemdziesiątych rząd zapewniał dotacje dla gospodarstw rolnych, aby promować przemysł hodowlany w kraju. Rozwijający się biznes krów stworzył nadwyżkę mleka, ponieważ Koreańczycy w tamtym czasie mieli niewielki apetyt na produkty mleczne. Więc Korea Yakult, we wspólnym przedsięwzięciu z Yakult Honsha z Japonii, wprowadził słodki napój probiotyczny ze sfermentowanego mleka, reklamujący właściwości zdrowotne „yusangyun”, czyli bakterii kwasu mlekowego, na długo przed tym, zanim napoje probiotyczne stały się częścią potocznej diety zdrowej żywności.

Yakult Honsha korzystał już z sieci kobiet do dostaw do domu w Japonii, a koreański odpowiednik firmy podjął ten pomysł. W 1971 r. Kilkadziesiąt kobiet szukających pracy, aby uzupełnić dochody w gospodarstwie domowym, stało się pierwszymi jakultami ajummami w kraju.

Praca była ciężka. Z braku chłodni na świeże napoje kobiety musiały ciągnąć wózki wypełnione lodem, aby sprzedać yakult.

A kupujący nie przychodzili chętnie. Początkowo kobiety były oskarżane o sprzedaż „zarazków”.

Firma rozpoczęła agresywną „dobre dla zdrowia jelit ” kampania. Teraz są klienci w slumsach na wzgórzach, w błyszczących apartamentowcach, fabrykach i parlamencie.

W Korei Południowej, największej w kraju sieci sprzedaży z dostawą do domu, przeznaczonej wyłącznie dla kobiet, jest około 11 000 yakult ajummas. Połowę z nich można zobaczyć krążąc po Seulu, jeżdżąc na swoich eleganckich mobilnych lodówkach zwanych CoCos, skrótem od „zimno i chłodno”.

Yakult ajummas zostały uznane za przyczyniające się do ustalenia gustu Korei Południowej w produktach mlecznych i są tak wszechobecne, że stały się pomniejszymi celebrytami popkultury. Ich wizerunek dał początek utwór muzyczny, a nawet gwiazdy K-popupróbował wykonać tę pracę przez jeden dzień.

Jeon Deuk-wkrótce, 49 lat, rozpoczął pracę w Bongcheon-dong, dzielnicy w południowo-zachodnim Seulu, jako yakult ajumma 17 lat temu. Górzysta okolica usiana warsztatami samochodowymi i szwalniami od zawsze jest jej rytmem.

Pani Jeon najpierw niosła swój yakult w wózku do pchania i ciągnięcia wypełnionym blokami lodu, aby jej napoje były chłodne. Kiedy aleja zrobiła się zbyt wąska lub stroma albo gdy stanęła przed schodami, przerzuciła się na izolowaną, chłodną torbę przewieszoną przez ramię.

„Wyobraź sobie, jak się czułem, kiedy stanąłem przed odcinkiem podjazdu na trzy przecznice” – powiedziała pani Jeon. „Ale zawsze byłam stała, chodząc po ulicach, czy było upalnie, czy padał śnieg czy deszcz”.

W 2015 r., Gdy rozprzestrzenianie się chłodni i sklepów spożywczych spowodowało ostrą konkurencję na rynku, Korea Yakult wprowadziła CoCo. Pojazd, który wygląda jak skrzyżowanie Segwaya z wózkiem golfowym, pomógł ożywić sprzedaż, umożliwiając kobietom poruszanie się z prędkością do pięciu mil na godzinę na ruchliwych ulicach. W 220-litrowej lodówce można przechowywać sery, zimny napar, świeże jajka i mięso, a nawet zestawy posiłków.

Yakult ajummas to część fali kobiet, które w latach siedemdziesiątych dołączyły do ​​siły roboczej licznie. Często kobiety te kierowały się silnym pragnieniem finansowania edukacji swoich dzieci, aby podnieść status rodziny.

Znaleźli pracę jako uliczni sprzedawcy, pracownicy restauracji lub jakakolwiek inna praca była dostępna poza ich domami. Robiąc to, czasami byli stereotypowo agresywni – chcieli na przykład przeciskać się przez tłumy, aby znaleźć miejsca w autobusie lub metrze po wyczerpującym dniu pracy.

Ajummas lekceważył tradycyjne role płciowe, które wymagały od kobiet nieśmiałości i skupiały się głównie na pracach domowych. I tak zaczęto nazywać ich „trzecią płcią”.

Dzisiejsze yakult ajummy mają przeważnie 40 lat. Zwykle pracują w tej samej okolicy przez całą karierę, pozostając w pracy średnio 12,5 roku. Ta praca jest nadal popularna wśród kobiet wychowujących dzieci, które przyciągają elastyczne godziny pracy i wynagrodzenie oparte na prowizjach.

„Kiedy zaczynałem koncert, w soboty, kiedy nie chodziła do szkoły, towarzyszyła mi moja córka ze szkoły podstawowej” – mówi pani Kang.

Pani Jeon z Bongcheon-dong powiedziała, że ​​rozpoczęła pracę po tym, jak biznes jej męża z butelkowaną wodą zawiódł i że nigdy nie brała więcej niż tydzień wolnego. Powiedziała, że ​​jej dochody ze sprzedaży yakult pomogły jej wychować dwóch synów.

Z biegiem czasu większość yakult ajummas staje się ceniona nie tylko dla ich małego sklepu spożywczego na kółkach.

Spóźnione kobiety z sąsiedztwa zwróciły się do nich o pomoc w opiece nad dziećmi i przy odbiorze autobusów szkolnych. Wiadomo, że załatwiają posyłki i obserwują zwierzęta. I są szczególnie doceniane przez starszych klientów.

„Starzy klienci zatrzymują mnie, bym opowiadał wszelkiego rodzaju osobiste historie, kiedy ich odwiedzam” – powiedziała pani Kang. „Nie mogę się doczekać, bo wciąż mam do pokonania drogę. Ale pamiętam własną mamę i słucham ich, czasem płaczę razem z nimi. W tym nowoczesnym świecie brakuje im kogoś, z kim mogliby porozmawiać ”.

Dorosłe dzieci mieszkające w odległych miastach czasami organizują yakult ajummas, aby sprawdzić swoich starzejących się rodziców i zgłosić się po dostawie. W programach społecznościowych koordynowanych z samorządami yakult ajummas przynoszą darmowe mleko i jogurt oraz sprawdzają 30 000 seniorów mieszkających samotnie, często w częściowo podziemnych miejskich domach.

Taka intymność jest częścią tego, co utrzymuje ten zawód w Korei Południowej przez pół wieku.

„Wychowałem sześcioro pasierbów i nawet nie wiem, gdzie teraz mieszkają” – powiedział 91-letni Yang Hae-in, który jest klientem pani Jeon. Pani Jeon przychodzi do niej codziennie, powiedziała pani Yang. Podczas niedawnej wizyty obaj trzymali się za ręce.

„Jest dla mnie jak córka”.