W wywiadzie telefonicznym Wright omówiła swoje wprowadzenie do projektu „Mały topór”, wielowarstwowy charakter rasizmu w społeczeństwie brytyjskim i znaczenie opowiadania historii o życiu Czarnych w Wielkiej Brytanii na wielką skalę. To są zredagowane fragmenty tej rozmowy.

Jak to się stało, że zostałeś zaangażowany w „Small Axe”?

W 2015 roku zobaczyłem na IMDb ogłoszenie o nadchodzącym projekcie, który miałby przyjrzeć się życiu społeczności karaibskiej w Anglii. Pomyślałem: „Wow, to ja!” Jestem z Gujany. [Wright was born in Georgetown, and moved to London at the age of 7.] Geograficznie jest to Ameryka Południowa, ale nasza kultura jest pod silnym wpływem Karaibów i uważamy nas za Karaiby. Poprosiłem moją agentkę, żeby to śledziła i dzięki Bogu to zrobiła.

W 2018 roku byłem na wakacjach w Trynidadzie i Tobago i dostałem e-mail z informacją, że Steve McQueen i Gary [Davy, casting director] chciał się ze mną spotkać w sprawie tego, co teraz zatytułowano „Mały topór”. Pomyślałem: „Wow, super, więc nadal to robią!”

Wiem, że Steve to świetny artysta, ale chciałem trochę poszukać jego umysłu. Dlaczego ta historia, dlaczego teraz? Powiedział: „Okno do opowiadania historii naszych starszych się zamyka. Nie możemy pozwolić im odejść i zostać naszymi przodkami, jeśli nie zobaczą siebie, swojej kultury i wszystkiego, co wnieśli do kraju przedstawionego na ekranie ”. Zostałem sprzedany, więc pod koniec spotkania powiedziałem: „Kiedy mam przesłuchanie?” Spojrzał na mnie, potem na Gary’ego i powiedział: „Właśnie odbyłeś przesłuchanie. To była cała praca, którą wykonywałeś i tworzyłeś na świecie ”. Zaufał mi od samego początku i zawsze będę mieć to doświadczenie bardzo drogie.

Jak dużo wiedziałeś o historii Mangrove, która pojawiła się w projekcie?

Dorastałem z tatą, dając mi książki o Egipcie, ucząc mnie o afrykańskich królach i królowych i Mansa Musai ucząc mnie, że jako ludzie nie byliśmy niewolnikami, ale byliśmy niewolnikami. Ale, co dziwne, nie wiedziałem o różnych aspektach naszej historii w Wielkiej Brytanii.